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In My Dreams featured in German Rolling Stone

SAMO_12Jacket_Standard_RJCBy Gunther Reinhardt, Rolling Stone

“‘Mountains To The Mess’ and the Singalong Song ‘Pretty Things’ show a self-confident and talented Songwriter.”

For full article in German, click here.

Mo Kenney featured in CBC’s “Best 25 Canadian Musicians under 25″

photo-by-Paul-Wright_279-smAlessia Cara, the Weeknd, Kira Isabella, more: 25 best Canadian musicians 25 and under

By Andrea Warner, CBC

There’s something incredibly exciting about the future of Canadian music.

Alongside meteoric Billboard chart toppers like the Weeknd, Shawn Mendes and Justin Bieber, there’s the enormous buzz and critical acclaim catapulting 19-year-old Alessia Cara into the world, ready to dominate with her debut full-length album, Know It All, which hits stores this Friday.

There’s so much talent in this country and it’s such a thrill to see so many young people making names for themselves while creating incredible music.

Several weeks ago, we asked for your input in helping choose the 25 best young Canadian musicians 25 years and under. Through your suggestions and our own research (read: obsession with all things music and Canadian), we’re profiling 25 artists who offer us a glimpse of the future and a brilliant snapshot — and playlist — of our country right now.

Click here to check out the remaining 24 artists.

Mo Kenney

Age: 25
Hometown: Halifax, N.S.

Best quote: Music has always been a way for me to escape. Whether I’m listening to a record, or writing my own music, it’s always been a way for me to wander off in my head and drift. Music is the love of my life.”

Key song: “Telephones”

[Editor’s note: strong language warning]

Detektor.fm – “Dieser Song ist echt fies”

By Vincent Raßfeld, Detektor.fm

Mo Kenney spielt Folk-Rock mit Sixties-Einschlag. Gerade ist ihr von der Presse gefeiertes zweites Album “In My Dreams” erschienen. Im detektor.fm-Studio sprechen wir mit ihr über Lampenfieber, Elliott Smith und fiese Songtexte.

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Inspiriert von Künstlern wie Beirut, den Shins oder Elliott Smith schreibt Mo Kenney schon im Teenageralter ihre ersten Songs und spielt in Bands. Richtig ins Rollen kommt ihre Karriere aber erst, als sie mit 20 beschließt, es im Alleingang zu versuchen. 2012 kommt das erste Album, bald darauf folgen die ersten Preise, wie der prestigeträchtige SOCAN Songwriting Prize für ihre Debütsingle “Sucker”.

Fragt man Mo Kenney nach ihren Einflüssen, fällt vor allem und immer wieder der Name Elliott Smith.

“Ich habe seine Musik zu richtigen Zeit entdeckt. Ich war ein Teenager und mochte das Teenagerdasein nicht wirklich. Ich habe dann den Song “Needle In The Hay” im Film “The Royal Tenenbaums gehört und mich sofort in die Musik verliebt. Das war der erste Künstler, mit dessen Musik ich mich irgendwie identifizieren konnte.”

Prominente Schützenhilfe

Auf Mo Kenneys Solopfaden von Anfang an mit dabei: Der in Kanada sehr erfolgreiche und angesehene Musiker und Produzent Joel Plaskett, der sie sowohl an den Instrumenten als auch am Mischpult unterstützt. Das neue Album “In My Dreams” ist zusammen mit Joel Plaskett in dessen Studio entstanden und mischt fuzzlastigen Indierock und Folkballaden mit unbeschwertem Sechziger-Jahre-Pop.

Gerade tourt Mo Kenney durch Europa. Vor ihrem Konzert in Leipzig hat sie uns im Studio besucht und über ihre Zusammenarbeit mit Joel Plaskett, Lampenfieber und Elliott Smith gesprochen. Außerdem hat sie für uns zwei Songs live gespielt – den “echt fiesen” “I Faked It” und das Mardeen-Cover “Telephones”.

Mo Kenney Live
30. 10. 2015 – Kiel, Die Pumpe
31. 10. 2015 – Dresden, Reithalle
01. 11. 2015 – Osnabrück, Rosenhof
02. 11. 2015 – München, Theaterfabrik

Die komplette Session inkl. Interview: http://detektor.fm/musik/detektor-fm-session-mit-mo-kenney

M&R PRÄSENTIERT MO KENNY

Auch das zweite Album „In My Dreams“ (VÖ 4.9.2015) der Kanadierin Mo Kenny ist erfrischend abwechslungsreich, wie auch schon ihr selbstbetiteltes Debütalbum, auf dem sie Indie-Folk-Pop-Perlen präsentierte. In ihrem Heimatland schaffte es das aktuelle Album bereits in diverse Jahresbestenlisten und gewann damit den ECMA Award.

Das aktuelle Album „klingt definitiv größer und auch textlich sehe ich einen Unterschied“, so die Sängerin. Es entstand zusammen mit ihrem musikalischen Mentor Joel Plaskett, eine Rock-Ikone in Kanada, mit dem sie bereits ihr Debüt produzierte.

Die typischen Songs sind im Oktober live in Deutschland zu erleben, wenn Mo ihre Emotionen zwischen mit präziser Genauigkeit ohne Selbstmitleid erkundet. „Ich zensiere mich nicht, wenn ich schreibe“, erklärt sie, „Ich schreibe alles auf, was auch immer mir in den Kopf kommt.“.

Termine:
04.10.2015 Berlin – Privatclub
05.10.2015 Hamburg – Nochtspeicher
06.10.2015 Leipzig – Moritzbastei
07.10.2015 Stuttgart – Cafe Galao
09.10.2015 Freiburg – Jazzhaus

Süddeutsche Zeitung: Julia Holters Wunderwerk überstrahlt alles

By Süddeutsche Zeitung

Die höchstgelobte Platte dieses Herbstes stammt von Julia Holter. Aber auch ihre Singer-Songwriter-Kolleginnen Nerina Pallot und Mo Kenney müssen sich mit ihren neuen Alben nicht verstecken.

Dritte und Jüngste eines Trios starker Frauen ist die Kanadierin MO KENNEY , die mit “In My Dreams” (New Scotland/Tunecore) ein erstaunlich reifes Album vorlegt. Konventioneller als Pallot und erst recht als Holter, stärker im Folk und Country-Rock verhaftet, ist dies doch eine solide, anspruchsvolle Songsammlung jenseits der üblichen Klischees, die in ihren besten Momenten an eine junge, noch etwas naive Lucinda Williams erinnert.

Dass die Aufwärtsentwicklung bei der 25-Jährigen aus Halifax noch lange nicht zu Ende ist, deuten Lieder wie das eindringliche, verspielte “Field Song” an. “Untouchable” wiederum erinnert von der Stimmung her an Kenneys großen Landsmann Neil Young und wird durch Gitarrenriffs, Orgel und Bläsersätze kräftig aufgepumpt. Und dass die Gitarristin auch Pop kann, beweist sie mit der hübschen Akustikballade “Pretty Things” und dem Piano-Stück “In My Dreams”, in denen Mo Kenneys mädchenhafte Stimme endgültig bezaubert. Vergleiche mit Lorde, Foxes oder Lana Del Rey (auf ihrer eigenen Webseite) laufen hier endgültig ins Leere.

Konzerte:

Mo Kenney: 30.9. Ingolstadt, Oktober-Festival; 4.10. Berlin, Privatclub; 5.10. Hamburg, Nochtspeicher; 6.10. Leipzig, Moritzbastei; 7.10. Stuttgart, Café Galao; 9.10. Freiburg, Jazzhaus

Zum ausführlichen Beitrag geht es unter folgendem Link: http://www.zeit.de/news/2015-10/02/musik-julia-holters-wunderwerk-ueberstrahlt-alles-02123402

Flazeda chats with Mo

By Sadie Hale, Flazeda

As Mo returns to tour the UK for the second time, we catch up with her to talk about her new album, honest songwriting and her plans for the future

At the age of just 25, Mo Kenney is a quiet force to be reckoned with. Having written songs since she was a teenager, the Nova Scotia native has won hearts the world over in recent years. With her gentle voice, knack for writing earworms and easy-going, amicable stage presence, Mo is a self-contained star who nonetheless emits endearing humility and likeability.

She’s garnered a lot of recognition in her home country since her critically-acclaimed, eponymous debut album was released in September 2012. She won the Canadian Folk Music Award for New/Emerging Artist of the Year in 2013, and was also included on the iTunes ‘Best Singer Songwriters of 2012’ list. She’s been nominated for hordes of other awards, too, including for CBC Radio 3’s Bucky Award for Rookie of the Year and an ECMA for Rising Star Recording of the Year. Most recently, her new album, In My Dreams, has scooped up four nominations for the Music Nova Scotia Awards, including for Recording of the Year.

With all this promise, the new album was always going to be brilliant. In My Dreams was released in the UK on September 4, and to accompany it, Mo has been doing a string of performances at venues across the UK and beyond. We caught up to find out how she’s doing.

You first toured the UK as a support act for your friend Rachel Sermanni, around 18 months ago. What have you been up to since then, and how has your music developed?

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Mo featured in Acoustic Magazine’s “Retune Your Ears”

Mo - The Uniter

Style… (Pop/Rock/Folk)

By Acoustic Magazine

My regular guitar is a Hensel parlour acoustic from the 1930s. I bought it from the Halifax Folklore Centre, not far from where I live in Darmouth, Nova Scotia. It’s an incredible instrument. When I strum I use a pick, but I mostly finger pick. It’s not so great when I have to strum a tune, but it sounds beautiful finger picked and it has an incredible warm tone. I use a Fishman Rare Earth soundhole pickup and then I plug it into a DI. The Hensel is my favourite, but when I’m playing with my band I use a 1974 Gibson ES-335. I also use FX pedals – an MXR Analog delay and an Electro-Harmonix Holy Grail reverb – with both guitars. I find it hard to put my music into a genre, but I’d stick it in the pop/rock/folk categories. Everything inspires my songwriting – there are lots of songs about love on last year’s album, In My Dreams, but they’re not all love songs. The title track is an unrequited love song, about someone out of reach, but my favourite is ‘Field Song’, as I liked how it turned out. I feel the record is a progression from my first, Mo Kenney. There’s a lot more production, and I think my songwriting and voice have progressed as well. I usually begin writing a new song on my acoustic. Sometimes I have a phrase and melody in my head and start with that. I took guitar lessons for some years and then taught myself the rest. I try to play every day – it’s rare I go a day without picking a guitar up. Alternate tunings? YEs – I use a weird drop C tuning sometimes. It’s CGCEGC. ‘Wind Will Blow’ is in that tuning. I’m currently about to go out on tour. I’ll be in the UK in September, then Germany in October. While I’m home I’m writing lots so that I have enough material to choose from when it’s time to make a new record.

lieinthesound: Mal bitter, mal zärtlich, ein kompliziertes Ich und Du – Mo Kenney

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Vor einem Jahr habe ich die kanadische Singer-Songwriter Mo Kenney erstmals auf diesem Blog gewürdigt, von einem burschikosen Wesen gesprochen, das jugendlichen Schalk mit flügger Nachdenklichkeit und großer Direktheit vermengt. Ihr Album als fröhlichen bis gedankenvollen Indie-Folk-Pop mit einigen Ausflügen in Folk-Rock-Gefilde beschrieben. Bereits jenes gleichnamiges Debüt war bemerkenswert, mit In My Dreams folgt nun eine noch smartere, facettenreichere Platte. Welch Leistung! Denn obwohl es zwar immer heißt, dass aller Anfang schwer sei, gilt in der Musik das eherne Gesetz, dass man nach einem guten, unbekümmerten Debüt erst einmal ein mindestens ebenbürtiges zweites Werk zustande bringen muss. Kenney hat ihre Anfänge konsequent fortgesetzt. Ihre Texte sind sogar eindringlicher geworden, handeln vor allem von Abschieden aus längst gescheiterten Beziehungen und Affären, manchmal allerdings auch von Hoffnungen und Wünschen. Kenneys Lyrics funktionieren deshalb so gut, weil sie auf einer intimen Ebene des Ich und Du ablaufen. Die Worte gleichen manchmal einer Beichte, ab und an einem bitteren Resümee und gegen Ende liebevollen Komplimenten. Zu Beginn jedoch wird mit Schonungslosigkeit der Status quo seziert, für unbefriedigend befunden. Diesen Inhalten steht eine durchaus liebliche Melodik gegenüber, die für Verdaulichkeit sorgt.

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Penny Black Music reviews In My Dreams

Canadian Mo Kenney’s second album expands on the pop/folk of her acclaimed and award-winning debut by introducing a rockier and, at times, more experimental sound

coverBy Malcolm Carter, Penny Black Music

Mo Kenney has been quoted as saying that her self-titled debut from 2012 had a foot in a couple of different genres, namely the pop and folk camps. Not surprisingly Kenney won awards for her debut covering both the pop and folk side of her music and, as her follow-up, ‘In My Dreams’, has already been out in other territories for some time that has also picked up or already been nominated for various awards. With ‘In My Dreams’ Kenney takes a rockier stance, not so much as to alienate those who loved that debut, but there’s certainly more of a rockier edge to some of the Canadian singer-songwriter’s new songs.

There are those of us that, although it pains to have to admit it, have not been as impressed with Aimee Mann’s recent output as we were with her earlier work. Although Kenney is far from a Mann impersonator vocally, or even lyrically, there are times when listening to ‘In My Dreams’ when Mann’s best work comes to mind. That’s really where any comparisons are going to stop, for while it’s a compliment to be compared to such talent Kenney really has, even as early as her second album, made a strong case for being in a class of her own.

Joel Plaskett who also lends his considerable musical skills over a number of instruments and shares four co-writing credits here produced the album. Kenney wrote five of the songs single-handedly ,and the rest, bar one cover, she co-wrote. ‘Telephones’ the one song here that Kenney didn’t have a hand in writing, has been receiving the most attention so far. It’s obvious why as lyrically it’s smart, it’s one of those songs that are full of hooks and Kenney’s vocals are captivating. Lines such as “You used to make my Mondays Saturdays” and “You listen to techno/I hate that stuff” detail the breakdown of a relationship astutely, while the sing-along, jaunty melody belie the, at times, cutting lyrics such as “It never used to be cold sitting on your roof top/But now I feel the weather/Our fights have fucked our shelter”. But the fact is that every song on ‘In My Dreams’ is as strong as ‘Telephones’ and in many instances even stronger.

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INTRO: IMMER NOCH INDIE? #236 Wir Indies glauben ja noch an die ganz antiquierten Werte wie Sinnlichkeit oder eine Auflehnung, die tatsächlich glückt. Warum? Wegen dieser Platten!

By Christian Steinbrink

Deutlich poppiger, aber kaum weniger reizend klingt die Kanadierin Mo Kenney auf ihrer LP »In My Dreams« (New Scotland). Das ist warm instrumentierter, aber auch variantenreicher Folk-Pop mit einem absolut überzeugenden Songwriting, das sogar ein paar behutsame Hits hervorgebracht hat. So uneingeschränkt angenehm kriegen das sonst nur Skandinavierinnen wie Ane Brun, Nina Kinert oder Emiliana Torrini hin.

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